Rätt blogg för rätt produkt

Rätt blogg för rätt produkt

Ett av de senaste fenomenen inom marknadsföring är influencers, det vill säga de personer som via sociala medier försörjer sig genom reklambaserade inlägg. Det kan tyckas lätt att som varumärke välja och vraka bland ”ambassadörer”, men faktum är att det krävs ett gediget jobb för att hitta rätt blogg och influencer för att garantera ett positivt gensvar.

Vem förmedlar det bäst?

När det kommer till reklam gäller det alltid att utgå från den målgrupp en produkt är riktad till. Att göra reklam för något i en kanal som når ut till människor som inte alls hör hemma i den målgruppskategori produkten är tänkt till, stjälper mer än det hjälper. Det finns dock stora chanser att kampanjen blir lyckad om rätt influencer förmedlar budskapet i en anpassad kontext. Om en kändis som är känd för att vara lite ”vågad” rekommenderar prisvärda sexleksaker på sin blogg känns det mer naturligt än om en idrottspersonlighet på Instagram gör samma sak. Det handlar alltså om att välja rätt kanal och förmedlare av produkten i fråga för att reklamen ska nå ut på ett trovärdigt sätt.

Striktare lagar inom sociala medier

Den senaste tiden har lagar och regler gällande reklam på sociala plattformar så som bloggar och Instagram blivit mer reglerat i Sverige. Förra året blev bland annat influencern ”Kissie” fälld i svensk domstol för dold reklam i blogginlägg. Tidigare var problemet att den suddiga gränsen mellan vad som är reklam och inte, men den nya marknadsföringslagen gör det dock lättare för användare att veta vad som är betald reklam och inte.

En bloggare eller influencer på instagram måste enligt lag numer tydligt förklara att ett inlägg är reklam som avsändaren betalat för. Det kan exempelvis innebära att inlägget börjar med frasen ”det här är ett betalt samarbete med ….”. Ibland finns det även inlägg med betalt reklaminnehåll som har ordet ”sponsrat innehåll” på själva bilden. I det nämnda fallet ovan med bloggerskan Kissie var det just vad som fällde henne; hon marknadsförde en produkt utan att förklara för läsarna att det handlade om reklam. Därav termen ”dold reklam” eftersom det blev höljt i dunkel av bloggerskan.

I grund och botten handlar den reglerade lagen om hur reklamen hamnat i ett inlägg eller i en bild. Är det betald reklam eller en bra genomförd PR? Inom marknadsföring brukar man ibland tala om vad som är förtjänad reklam och vad som är köpt publicitet. Den förstnämnda brukar i de flesta fall kategoriseras som PR och att produkten är så pass bra att den använts av en influencer frivilligt. Köpt reklam är å andra sidan ett arrangerat samarbete, oavsett om influencer även annars skulle kunna ha tänkt sig att tipsa om produkten. Sponsrade inlägg på Instagram eller bloggar kan dock hålla hög nivå och på riktigt vara trovärdiga om influencern känner sig bekväm med att prata gott om produkten. Det är sällan svårt att känna av som följare eller läsare. Med tanke på att en influencers följare ofta uppskattar liknande saker är chansen därmed stor att responsen blir positiv!